ขอต้อนรับ ผู้มาเยือน กรุณา ล็อกอิน หรือ สมัครสมาชิก

ล็อกอินด้วยชื่อผู้ใช้ รหัสผ่่าน และระยะเวลาใช้งาน

 
Advanced search

41529 Posts in 6269 Topics- by 9360 Members - Latest Member: AngelIyara
Pages: 1 2 »   Go Down
Print
Author Topic: แบบฝึกหัดฟิสิกส์ เตรียมตัวไปแข่ง 5th IJSO  (Read 23605 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
pokemonfunny
neutrino
*
Offline Offline

Posts: 121


« on: October 28, 2008, 09:22:49 PM »

อาจารย์ครับ ขอโจทย์ฟิสิกส์ฝึกทำหน่อยครับ
Logged
ปิยพงษ์ - Head Admin
Administrator
SuperHelper
*****
Offline Offline

Posts: 6325


มีน้ำใจ ไม่อวดตัว มั่วไม่ทำ


WWW
« Reply #1 on: October 28, 2008, 09:57:22 PM »

อาจารย์ครับ ขอโจทย์ฟิสิกส์ฝึกทำหน่อยครับ

แล้วจะหาให้  เพิ่งสอนค่ายฟิสิกส์สสวท.เสร็จ ต้องออกข้อสอบ  แล้วก็ต้องตรวจข้อสอบค่ายสอวน สสวท มหาวิทยาลัยก็เปิดภาคเรียนแล้ว  รอหน่อยนะ  coolsmiley

แต่ใครมีโจทย์ฟิสิกส์น่าสนใจ ที่ไม่ใช้แคลคูลัส ช่วยหน่อยครับ  Grin
Logged

มีน้ำใจ ไม่อวดตัว มั่วไม่ทำ
Great
SuperHelper
*****
Offline Offline

Posts: 1123


물리학 아름답다 ฟิสิกส์คือความสวยงาม


« Reply #2 on: October 28, 2008, 11:06:13 PM »

เนื่องจากผมไม่ทราบหัวข้อเรื่องและขอบเขตของการแข่งขัน IJSO จึงโพสเป็นโจทย์กลศาสตร์ก่อนนะครับ
ข้อนี้เป็นข้อที่ผมลองให้นักเรียนค่ายสอวน.ม.4 ปีนี้ทำ คิดว่าคงเหมาะกับค่าย IJSO ด้วย (ถ้าไม่เหมาะสมก็รบกวนบอกผมด้วยนะครับ)
1.
โจทย์เป็นดังรูป มีระบบรอกเบาดังแสดงในรูป จงหาปริมาณต่อไปนี้ในรูปของ m_1,\;m_2;\;m_3/tex]แลไม่เท่ากัน  Smiley
Logged

ถ้าวิทย์แข็งแรง-->การเมืองก็แข็งแรง-->ประเทศชาติก็แข็งแรง
CUD'44 * APhO9th Ulaanbaatar MNG * CA901* Gold 10thAPhO * Silver 40th IPhO
SNSD: GG-TH SeoHyun Family & SeoRi Home
pokemonfunny
neutrino
*
Offline Offline

Posts: 121


« Reply #3 on: October 29, 2008, 09:33:15 PM »

ขอลองทำดูครับ

คิดที่รอก b   T_a= -2T_b ------------------1
รอก b และมวล 3 อยู่บนเชือกเส้นเดียวกัน และรอกAไม่มีมวล จะได้
a_b=-a_3 -----------------------2

ความเร่งของ 1 และ2 เทียบกับรอก bเท่ากัน
a_{1,b}=-a_{2,b}
a_1-a_b= - a_2+a_b
a_1+a_2 = 2a_b -----------------------3

คิดที่ 1    T_b-m_1g = m_1a_1 ------------------------4
คิดที่ 2    m_2g-T_b = m_2a_2 ---------------------------5
คิดที่ 3    -2T_b-m_3g = m_3a_3 --------------------------6

แทนค่าสมการ2 ใน 3 จะได้ a_1+a_2 = -2a_3 -------------------------7

จากสมการ4  a_1 = \dfrac{T_{b}}{m_{1}} - g
จากสมการ5  a_2 = g - \dfrac{T_{b}}{m_{2}}

นำมาบวกกัน จะได้  \dfrac{T_{b}}{m_{1}} - \dfrac{T_{b}}{m_{2}} = -2a_3

นำไปแทนค่าในสมการที่6 จะได้  -2T_b - m_3g = m_3\left( \dfrac{T_{b}}{2m_{2}}-\dfrac{T_{b}}{2m_{1}} \right)

-2T_b - m_3g = T_bm_3\left( \dfrac{1}{2m_{2}}-\dfrac{1}{2m_{1}} \right)
-g = T_b\left( \dfrac{1}{2m_{2}}-\dfrac{1}{2m_{1}}+\dfrac{2}{m_{3}} \right)

T_b = \dfrac{g}{\left( \dfrac{1}{2m_{2}}-\dfrac{1}{2m_{1}}+\dfrac{2}{m_{3}} \right)}

แทนค่าใน1    T_a = \dfrac{-2g}{\left( \dfrac{1}{2m_{2}}-\dfrac{1}{2m_{1}}+\dfrac{2}{m_{3}} \right)}

รบกวนช่วยตรวจให้ผมด้วยนะครับ icon adore เดี๋ยวผมต้องไปนอนแล้ว วันหลังจะมาทำต่อ
ผิดถูกอย่างไรช่วยชี้แนะด้วยครับ ขอบคุณครับ
« Last Edit: October 31, 2008, 07:39:15 AM by ปิยพงษ์ - Head Admin » Logged
Great
SuperHelper
*****
Offline Offline

Posts: 1123


물리학 아름답다 ฟิสิกส์คือความสวยงาม


« Reply #4 on: October 29, 2008, 09:43:02 PM »

ขอลองทำดูครับ
...
รบกวนน้องทำเป็น \LaTeX ด้วยครับ ผมดูแล้วลายตา  buck2

...
คิดที่รอกb   Ta= -2Tb ------------------1
...
ให้อธิบายเพิ่มด้วยครับว่าทำไมความตึงเชือกทีดึงมวล 1 และ 2 จึงเท่ากัน

...
ความเร่งของ 1 และ2 เทียบกับรอก bเท่ากัน
a1,b=-a2,b
a1-ab= - a2+ab
a1+a2 = 2ab -----------------------3
...
ให้น้องยกเหตุผลที่ว่า"ขนาด"ของความเร่งเทียบรอกb ของก้อน 1 และ 2 เท่ากันด้วยครับ  Wink
Logged

ถ้าวิทย์แข็งแรง-->การเมืองก็แข็งแรง-->ประเทศชาติก็แข็งแรง
CUD'44 * APhO9th Ulaanbaatar MNG * CA901* Gold 10thAPhO * Silver 40th IPhO
SNSD: GG-TH SeoHyun Family & SeoRi Home
pokemonfunny
neutrino
*
Offline Offline

Posts: 121


« Reply #5 on: October 30, 2008, 08:46:22 PM »

รบกวนน้องทำเป็น \LaTeX ด้วยครับ ผมดูแล้วลายตา  buck2

แก้ให้แล้วครับ ขอโทษทีครับ ทำแล้วลืมเปลี่ยน
ให้อธิบายเพิ่มด้วยครับว่าทำไมความตึงเชือกทีดึงมวล 1 และ 2 จึงเท่ากัน
เพราะรอก b ไม่มีมวล แล้วมวล 1 กับมวล 2 มันก็ติดกับเชือกเส้นเดียวกัน
ให้น้องยกเหตุผลที่ว่า"ขนาด"ของความเร่งเทียบรอกb ของก้อน 1 และ 2 เท่ากันด้วยครับ  Wink
เพราะเชือกมีความยาวคงที่ ถ้าก้อน 1 ขื้นไป S ก้อน 2 ก็ต้องลงมา S เทียบกับรอกb  (ขนาด)ความเร็วก็เท่ากัน--->(ขนาด)ความเร่งก็เท่ากัน ครับ

ข้อที่เหลือมันพอจะแก้สมการออกมาได้แล้วครับ ผมยังต้องทำต่อรึเปล่า
Logged
Great
SuperHelper
*****
Offline Offline

Posts: 1123


물리학 아름답다 ฟิสิกส์คือความสวยงาม


« Reply #6 on: October 30, 2008, 08:54:50 PM »

รบกวนน้องทำเป็น \LaTeX ด้วยครับ ผมดูแล้วลายตา  buck2

แก้ให้แล้วครับ ขอโทษทีครับ ทำแล้วลืมเปลี่ยน
ให้อธิบายเพิ่มด้วยครับว่าทำไมความตึงเชือกทีดึงมวล 1 และ 2 จึงเท่ากัน
เพราะรอก b ไม่มีมวล แล้วมวล 1 กับมวล 2 มันก็ติดกับเชือกเส้นเดียวกัน
ให้น้องยกเหตุผลที่ว่า"ขนาด"ของความเร่งเทียบรอกb ของก้อน 1 และ 2 เท่ากันด้วยครับ  Wink
เพราะเชือกมีความยาวคงที่ ถ้าก้อน 1 ขื้นไป S ก้อน 2 ก็ต้องลงมา S เทียบกับรอกb  (ขนาด)ความเร็วก็เท่ากัน--->(ขนาด)ความเร่งก็เท่ากัน ครับ

ข้อที่เหลือมันพอจะแก้สมการออกมาได้แล้วครับ ผมยังต้องทำต่อรึเปล่า
เหตุผลก็น่าจะประมาณนั้น  Wink

แต่เวลาทำโจทย์ เราต้องทำให้ได้คำตอบสุดท้ายออกมา ไม่ควรติดเป็นระบบสมการเอาไว้ เพราะว่า โดยทั่วไปแล้ว คนที่ทำได้ผลสำเร็จออกมา จะได้คะแนนมากกว่าคนที่ทำแล้วค้างคาเอาไว้  Smiley

ลองเปรียบเทียบแบบนี้ดูครับ
...
แทนค่าใน1    Ta = \frac{-2g}{\left( \frac{1}{2m_{2}}-\frac{1}{2m_{1}}+\frac{2}{m_{3}} \right)}
...
ถ้าหากพิมพ์ให้สวยๆ ดูสบายตา
T_a = \dfrac{-2g}{\left( \dfrac{1}{2m_{2}}-\dfrac{1}{2m_{1}}+\dfrac{2}{m_{3}} \right)}
Logged

ถ้าวิทย์แข็งแรง-->การเมืองก็แข็งแรง-->ประเทศชาติก็แข็งแรง
CUD'44 * APhO9th Ulaanbaatar MNG * CA901* Gold 10thAPhO * Silver 40th IPhO
SNSD: GG-TH SeoHyun Family & SeoRi Home
pokemonfunny
neutrino
*
Offline Offline

Posts: 121


« Reply #7 on: October 30, 2008, 09:30:07 PM »

งั้นขอทำต่อละกันครับ Smiley

« Last Edit: October 31, 2008, 03:29:56 PM by pokemonfunny » Logged
Great
SuperHelper
*****
Offline Offline

Posts: 1123


물리학 아름답다 ฟิสิกส์คือความสวยงาม


« Reply #8 on: October 30, 2008, 09:56:34 PM »

งั้นขอทำต่อละกันครับ Smiley

โอเคครับ ^ ^ (คือใช้ \dfrac แทน \frac แล้ว มันจะดูชัดขึ้น(ใหญ่ขึ้น)น่ะครับ ผมเองก็สายตาสั้น ต้องนั่งเพ่งเวลาเจออักษรตัวเล็กๆ ปวดตามากๆ  buck2)

ถ้าน้องมีหนังสือฟิสิกส์ของYoung&Freedmanเล่ม1 ที่อาจารย์ปิยพงษ์แปล ก็ลองตรวจคำตอบท้ายเล่มได้ครับ ถ้าผมจำไม่ผิด ข้อนี้คือข้อ 5-113 ครับ ลองดูนะครับ Wink
Logged

ถ้าวิทย์แข็งแรง-->การเมืองก็แข็งแรง-->ประเทศชาติก็แข็งแรง
CUD'44 * APhO9th Ulaanbaatar MNG * CA901* Gold 10thAPhO * Silver 40th IPhO
SNSD: GG-TH SeoHyun Family & SeoRi Home
pokemonfunny
neutrino
*
Offline Offline

Posts: 121


« Reply #9 on: November 01, 2008, 01:38:42 PM »

Syllabus ของ IJSO ครับ แต่มันรวมฟิสิกส์ เคมีแล้วก็ชีวะ
ดูจากภาษาที่เค้าเขียนแล้วมันเหมือนจะง่ายนะครับ  Grin

Understanding scientific methods and working in the laboratory.
● Identify and use basic laboratory equipment
● Draw scientific diagrams of apparatus
● Follow intructions inthe laboratory
● Follow safety techniques when using equipment
● Measure temperature and volume
● Make observations using the five senses
● Make inferences based on observations
● describe the scientific method
● record a science experiment using standard headings
● collect, represent and interpret data in tables and graphs
● use scientific language
   
 
 
 Understanding of what forces are and what they can do
● Describe what forces are and what they can do
● Measure forces using a spring balance
● Carry out experiments with friction, graity and density.
● Calculate the density of an object
● Explain the difference batween mass and weight
● Explain things in terms of the pull of gravity
● Say what friction is and explain how it can be helpful or a nuisance.
   
 
 
 Understanding of how physical and behavioural adaptations help animals survive.
● List characteristics that help an organism survive
● Define the terms habitat and adaptation
● distinguish between an animal's living ang physical environment
● listthe physical conditions that affect aquatic animals
● classify adaptations as structural or behavioural
● make inferences from observations
● research, carry out and write up a study of a particular environment
   
 
 
 Understanding of the differences between solids, liquids and gases.
● describe the three states of matter
● recall the boiling point of water and the melting point of ice
● measure the temperature of melting ice
● draw simple graphs
● measure mass using a balance
● calcute the density of materials
● use a particle model
   
 
 
 Understanding of how our bodies senses help us respond to our environment.
● describe the various senses in our body
● define the terms stimulus and respond and how they relate
● describe how nerves carry massages
● explain how muscles move arms and legs
● investigate the senses
● investigate how fast our muscles react
   
 
 
 Understanding of the different types of energy and energy changes.
● describe what energy is and where it comes from
● indentify and describe the various forms of energy
● understand how sound is caused
● explain the difference between stored energy in action
● explain everyday happenings in terms in energy changes
● understand that fossil fuels are a non-renewable resource
● conduct an experiment involving energy changes
● use different forms of energy to make an object move
   
 
 
 understanding of how new life is created in humans.
● describe the diffrences between animal and plant cell
● describe the sex cell of humans
● describe the human reproductive organs
● understand the changes that take place in boy's and girl's bodies during puberty
● observe the development of a baby during pregnancy
   
 
 
 understanding the scientific method.
● describe the scientific method
● write up report of experiments
● write hypotesis
● design an experiment using the scientific method
● test a hypotesis by doing an experiment
   
 
 
 understanding what are acids and bases.
● describe the properties of acids and bases
● understand ph and its practical uses define neutralisation
● use and make indicators
● use ph paper to check acidity
● use acids and bases safely
● apply knowledge of acids and bases to everyday situations
● to be aware of the formation and effect of acid rain
   
 
 
 understanding our solar system and space exploration.
● know the order of the planets
● describe key features of each planet
● distinguish between comet, asteroids and meteors
● describe spiral, elliptical and irregular galaxies
● explain the significance of star color
● indentify major constellations
● be aware of the impact of spsce exploration
● make scale model of planets
● design and make a space mobile or building from recycled materials
● plot posisitions of stars
 
 
 Understanding natural resources, where they are found and what they are used for.
● name useful substances made from natural materials eg glass and concrete
● understand what natural resources are
● find out whether or not natural resources are renewable
● present information on renewable resources
● understand how fossil feuls, uranium and water are used to provide energy
● understand how materials and rocks are mined and how they are used
● map the locations ofe various mineral resources around the world
   
 
 
 Understanding of how technology has been used to solve probem.
● explain the difference between science and technology
● find out about some inventors and inventions
● be aware of inventions
● design a test to solve an everyday problem
● carry out a science fair experiment
● research to fine\d relevant information
   
 
 
 Understanding the digestive and circulatory systems.
● explain what the part of the digestive system do during digestion
● use the model to explain how food passes from the small intestine to the bloodstream
● describe the importance of fibre in the diet
● describe how the blood carries food and oxygen to the body cells
● understand the effect of exercise on pulse and breathing rates
● investigate the structure and care of teeth
● describe the structure of the heart and how to take care of it
   
 
 
 Understanding of batteries' concept and circuits.
● make simple circuits
● draw circuit diagrams
● know the difference between series and parallel circuits
● describe the properties of conductors and insulators
● understand about resistance and short circuits
● explain how electrical safety device work (fuses and earths)
● understand the rules for using electrical safely
● know the component of electrical plug
 
 
 Understanding of atoms, molecules, elements and compounds.
● describe the practical theory to explain the properties of solids, liquids and gases
● explain that matter is made of atoms and molecules
● know the name of some common molecules
● understand the basic structure of the atom
● describe what elements and compounds are
● explain the difference between elements and compounds in term of atoms and molecules
● know the first twenty elements and their symbol from the periodic table
● know about some of the people who discovered different elements
● know the formula of some common compounds
● write a simple word equation
   
 
 
 Understanding of food chains and webs
● use food chains to show the link between animals and plants
● describe how bacteria and fungi recycle substances
● know the difference between scavengers and decomposers
● construct food webs
   
 
 
 Understanding ofe the concept of the periodic table and the elements covered in Year 2 Atoms and Molecules
● review particle theory, atoms, molecules, elements and compounds
● understand basic patterns of the periodic table
● learn the first 20 elements by symbol and name
● learn to write simple equation
● know the basic structure of the atom, protons, neutrons, electrons
● look at where metals and other important materials come from and what they are used for
● know about alloy
   
 
 
 Undestanding how infections disease is caused and transmitted
● describe the microorganisms that cause disease
● know which organism cause common diseases
● understand how our body fights disease
● understand the history of disease and vaccination
● understand about how antibiotics are used to fight disease
   
 
 
 Understanding of scientific testing of consumer product and the impact of consumer products on our health and environment.
● use the steps of scientific testing
● understand the difference between objective and subjective testing
● calculate the waste from packaging
● understand how long different substances take to break down
● research recycling
● know about the argument surrounding geneticaly modified foods
● understand the impact of consumer products on our environment
   
 
 
Understanding of Newtons First Law (Inertia), friction, Reaction Time, Acceleration, Car safety.
● understand the main reasons for car accidents
● know about car safety features
● be aware of road safety
● calculate speed and acceleration
● measure reaction time
● list the factors affecting stopping time
 
 
 Understanding of human reproduction and inheritance.
● describe the structure and function of the male and female reproductive system
● recognize variation in human characteristics
● describe the role of genes and chromosomes in human inheritance
● use family trees to determine the features of family members
● be able to calculate the chance of children being born male or female using model
● use grids to predict variation in offering characteristics
● describe genetic engineering and social implications
   
 
Understanding of how light and colour are produced.
● explain why things are coloured
● list the colours of spectrum
● describe how lomg and short sightedness can be corrected with lenses
● find out how we see colours and why colour blindness occurs
● observe how light travels in straight lines
● investigate how different colours are made
● predict the colour produced when filters are used
● investigate how lenses bend light to form images
● observe how images from when light reflect from when light reflect from mirror
   
 
 Understanding of how science is used in crime detection.
● describe the job of a forensic scientist
● understand how scientists collect and interpret the physical evidence from a crime
● investigate hypothetical crimes
● examine fingerprints
● use chromatography to examine ink samples
● use indicator to detect the presence of certain substances
● examine evidence using a microscope
● understand about ballistic and genetic evidence
● understand about the use of atomic absorbtion spectorphotometers to examine traces of chemical
● construct evidence table and detect patterns
● write hypothetical forensic reports
   
 
 
 Understanding of the mathematics
● Fraction
● Statistics
● Simple Trigonometry
● Simple Geometry
● Logarithms
● Arithmetic and Geometric Array
● Quadratics Equation
● Power and square roots
 
Logged
pokemonfunny
neutrino
*
Offline Offline

Posts: 121


« Reply #10 on: November 04, 2008, 08:33:32 PM »

ใครพอจะมีโจทย์ฟิสิกส์ที่น่าสนใจ ช่วยนำมาลงให้ทีครับ ขอบคุณครับ icon adore

Topic นี้เงียบมากเลย Cry
Logged
Great
SuperHelper
*****
Offline Offline

Posts: 1123


물리학 아름답다 ฟิสิกส์คือความสวยงาม


« Reply #11 on: November 06, 2008, 12:48:16 PM »

ใครพอจะมีโจทย์ฟิสิกส์ที่น่าสนใจ ช่วยนำมาลงให้ทีครับ ขอบคุณครับ icon adore

Topic นี้เงียบมากเลย Cry

  Understanding of atoms, molecules, elements and compounds.
...
● understand the basic structure of the atom
...
2.
เรารู้ว่า อะตอมประกอบด้วย นิวเคลียส(โปรตอนและนิวตรอน: นิวคลีออน) และอิเล็กตรอนโคจรรอบๆนิวเคลียส และสัญลักษณ์ทางนิวเคลียร์ของธาตุใดๆ สามารถเขียนได้ในรูป {}_Z^A X ธาตุX ถูกกำหนดโดย Z (เลขอะตอมหรือจำนวนโปรตอนในนิวเคลียส) อย่างเช่น ถ้า Z=1 จะได้ Xคือไฮโดรเจน ถ้า Z=6 ได้ Xคือคาร์บอนเป็นต้น ส่วน A นั้นเรียกว่า เลขมวล(จำนวนนิวคลีออน) นั่นคือ A = Z+N เมื่อ N แทนจำนวนนิวตรอนในนิวเคลียส นั่นคือมวลรวมของนิวเคลียส
« Last Edit: November 06, 2008, 12:50:57 PM by Great » Logged

ถ้าวิทย์แข็งแรง-->การเมืองก็แข็งแรง-->ประเทศชาติก็แข็งแรง
CUD'44 * APhO9th Ulaanbaatar MNG * CA901* Gold 10thAPhO * Silver 40th IPhO
SNSD: GG-TH SeoHyun Family & SeoRi Home
walhalla
neutrino
*
Offline Offline

Posts: 2


« Reply #12 on: November 06, 2008, 08:23:27 PM »

โจทย์ข้อ 2 :')
ประมาณว่า ปริมาตรของอนุภาคทั้งหมดภายในนิวเคลียสรวมกันเท่ากับปริมาตรของนิวเคลียส
\therefore \frac{4}{3}R^{3}_{p}}}\pi A =\frac{4}{3}R^{3}_{n}\pi
R^{3}_{p}A=R^{3}_{n}
จะเห็นว่า R_{n}\propto A^{\frac{1}{3}}

**วิธีอาจจะรวบรัดไปมาก เนื่องจากว่ามือใหม่หัดพิมพ์ยังพิมพ์ม่ายค่อยเก่งเท่าไร**

 Wink
« Last Edit: November 07, 2008, 07:52:13 AM by ปิยพงษ์ - Head Admin » Logged
pokemonfunny
neutrino
*
Offline Offline

Posts: 121


« Reply #13 on: November 06, 2008, 09:04:12 PM »

(3rd IJSO) 5.พิจารณาวงแหวนกลมวงหนึ่งที่อุณหภูมิ T_0 มีรัศมี R วงแหวนนี้ทำจากวัสดุที่มีสัมประสิทธิ์การขยายตัวความยาวเชิงเส้นต่ออุณหภูมิหนึ่งหน่วยเท่ากับ \alpha มีช่องว่างเล็กๆ กว้าง d ที่แห่งหนึ่งในวงแหวน ถ้าเราเพิ่มอุณหภูมิวงแหวนขึ้น \Delta T (น้อยมากเมื่อเทียบกับ \alpha ^{-1}) ขนาดของช่องว่างจะเป็นอย่างไร
A.ความกว้างของช่องว่างจะเพิ่มขึ้น \alpha d \Delta T
B.ความกว้างของช่องว่างจะเพิ่มขึ้น 2\pi R\alpha \Delta T
C.ความกว้างของช่องว่างจะลดลง (2\pi R-d)\alpha \Delta T
D.ความกว้างของช่องว่างจะคงขนาดเท่าเดิม

(3rd IJSO) 8. พิจารณาแผ่นจานโลหะซึ่งกำลังหมุนโดยไม่มีความเสียดทานรอบแกนที่ผ่านจุดศูนย์กลางของแผ่น  เอาแม่เหล็กแท่งหนึ่งมาวางใกล้แผ่นกลม  ทำให้มีสนามแม่เหล็กผ่านบางส่วนของแผ่นกลมโลหะ  จะเกิดอะไรขึ้น
A.เนื่องจากแผ่นกลมเป็นกลางทางไฟฟ้า จึงไม่มีอะไรเกิดขึ้น และแผ่นกลมหมุนต่อไปเรื่อยๆ
B.เนื่องจากมีการเหนี่ยวนำโวลเต็จไฟฟ้า แผ่นจานจะหมุนเร็วขึ้น
C.เนื่งจากมีการสูญเสียพลังงานเป็นความร้อนในแผ่นจาน แผ่นจานจะหมุนช้าลงและหยุดในที่สุด
D.ความเร็วเชิงมุมของแผ่นกลมมีค่าแกว่งไปมา โดยที่พลังงานจลน์ถูกเปลี่ยนไปเป็นพลังงานแม่เหล็ก และพลังงานแม่เหล็กเปลี่ยนกลับเป็นพลังงานจลน์ กลับไปกลับมา

2ข้อนี้ ผมกับพี่ๆ มีความเห็นที่แตกต่างกัน  uglystupid2 จึงต้องการทราบคำตอบที่แท้จริง และเหตุผลด้วยครับ ขอบคุณครับ Smiley
Logged
Great
SuperHelper
*****
Offline Offline

Posts: 1123


물리학 아름답다 ฟิสิกส์คือความสวยงาม


« Reply #14 on: November 06, 2008, 09:18:28 PM »

โจทย์ข้อ 2 :')
ประมาณว่า ปริมาตรของอนุภาคทั้งหมดภายในนิวเคลียสรวมกันเท่ากับปริมาตรของนิวเคลียส
\therefore \frac{4}{3}R^{3}_{p}}}\pi A =\frac{4}{3}R^{3}_{n}\pi
R^{3}_{p}A=R^{3}_{n}
จะเห็นว่า R_{n}\propto A^{\frac{1}{3}}

**วิธีอาจจะรวบรัดไปมาก เนื่องจากว่ามือใหม่หัดพิมพ์ยังพิมพ์ม่ายค่อยเก่งเท่าไร**

 Wink
ประมาณนี้แหละครับ  Smiley

« Last Edit: November 07, 2008, 07:52:39 AM by ปิยพงษ์ - Head Admin » Logged

ถ้าวิทย์แข็งแรง-->การเมืองก็แข็งแรง-->ประเทศชาติก็แข็งแรง
CUD'44 * APhO9th Ulaanbaatar MNG * CA901* Gold 10thAPhO * Silver 40th IPhO
SNSD: GG-TH SeoHyun Family & SeoRi Home
Pages: 1 2 »   Go Up
Print
Jump to: